המטרה של כל עסק וחברה בסופו של דבר היא השורה התחתונה,
והכוונה להרוויח כמה שיותר כל שנה, ולמשוך יותר כסף הביתה,
וזאת אנו רואים בדוח רווח והפסד של העסק, בשורת הרווח נטו אחרי כל ההוצאות וכל המיסים.
העניין, שיש הרבה משחקים חשבונאיים בדוחות רווח והפסד ומאזנים של העסק,
אשר משבשים את הרווח האמיתי של העסק
ואינם משקפים את המציאות ואת הרווחיות האמיתית של העסק.
הנה סרטון שמסביר בפשטות את מדדי הרווחיות החשובים לבדיקת רווחיות,
ואיך לקחת יותר כסף הביתה להגדיל רווחיות של העסק
מדוע חשוב לבצע בדיקת רווחיות לעסק?
לעיתים עולה מהדוחות הכספיים שהעסק רווחי, אבל כאשר בודקים את הנתונים לעומק, מגלים שהמצב הפוך והעסק בהפסדים ואפילו בקשיים, לכן הכרחי לעשות בדיקת רווחיות ולדעת את המצב הפיננסי האמיתי של העסק ולפעול בהתאם לכך, בין אם מדובר ברכישת עסק, או פעילות שוטפת, או מתן הלוואה וכו'.
הנה הסיבות לחשיבות בדיקת רווחיות לעסק:
- כדי לדעת מה מצבו הכספי הנכון והאמיתי של העסק, להבין האם או ריווחי או הפסדי.
- כדי למנף את התוצאות העסקיות – אנחנו נעשה בדיקת ריווחיות וננתח את המקומות שמחלישים או מגדילים את הרווח וכך נדע איך אפשר להגדיל את הרווחיות האמיתית של העסק.
אנחנו נעשה בדיקת ריווחיות מקצועית, שתיקח בחשבון את כל קיזוזי המס, את כל המשחקים החשבונאים שיכולים להיות בדוחות. - מצפן בפעילות השוטפת של העסק, הכרחי לשלוט בנתונים להיות מחוברים און ליין לתוצאות העסקיות, למחזורים ולרווחיות של העסק, בהתאם לעשות פעולות רלבנטיות על מנת להגיע לרווחיות הרצויה.
יש מספר דברים שנו עשויים לגלות כתוצאה מבדיקת הרווחיות:
לעיתים נגלה שהתמחור לא נכון, או שיש הוצאות שכר גבוהות וצריך לשנות את המבנה הארגוני, שעלויות הפרסום גבוהות וצריך לעשות בהם אופטימיזציה, עלויות הייצור גבוהות ומומלץ למצוא ספקים חדשים וכו'
נכון שהרבה עסקים נולדים מתוך תחביב, ומשיכה של בעל העסק לתחום בו הוא עוסק, אך ברגע שהתחביב הפך לעסק, כך הייעוד של העסק הוא להניב רווחים לבעלים, וזה הדבר שצריך להוביל ולהיות לנגד עיניו של בעל העסק כל הזמן, לתכנן את היעד והדרך אליו,
תוך כדי תנועה כל הזמן לראות את נתוני המחזורים והרווחים מול העיניים ולשלוט בנתונים, כי מה שמדיד מנוהל.
לכן, אנחנו כל הזמן מודדים את הרווח של העסק, ובוחנים מה המצב כיום, ומה הרווחיות הרצויה לבעל עסק
ומשם אנחנו מתחילים לבחון את הערוצים שיכולים להגדיל את הרווחיות.
למי מומלץ לבצע בדיקת רווחיות עסק?
- לבעל העסק/למנכ"ל
- לבעלים
- למי שרוצה לקנות עסק
- למי שרוצה למכור עסק
- למשקיע
- למי שנותן הלוואה או בנק
איך בודקים רווחיות של עסק?
כדי שהדוחות רווח והפסד ישקפו את הרווחיות האמיתית של העסק, יש צורך באיש מקצוע שיודע לעשות בדיקת ריווחיות עסק מקצועית, לקרוא את הדוחות ולנטרל כל מיני משחקים חשבונאיים, להבין את הפעילות העסקית ואת המודל העסקי של העסק, לבחון ולשאול את השאלות הנכונות ולהבין את התמונה הכספית הכללית הנכונה של העסק.
פעמים רבות, לבעל העסק יש אינטרס ספציפי באותה שנת מס ובהתאם לכך, ייעשו בדוחות רווח והפסד מניפולציות חשבונאיות. לדוגמה: רצון לשלם פחות מס, או רצון לקבל הלוואות
אם נרצה לשלם פחות מס, יש הרבה שמדווחים על מלאי סגירה קטן ואז הרווח קטן,
בהתאם לכך המס קטן יותר.
או אם רוצים לשקף דוחות עם ריווחיות טובה לבנקים לצורך הלוואות,
יש שמדווחים על מלאי סגירה גבוה יותר.
בבדיקת הרווחיות אנחנו ניקח את שורת הרווח, ועליה נוסיף או נוריד את כל המשתנים שגילינו הן בשל משחקי המס, הן בשל כל מיני נתונים חסרים שלא משקפים בדוחות את הפעילות הנכונה של העסק.
מדוע רווחיות חשובה?
כאמור מה שחשוב לבעלי העסק הוא הרווח הנקי.
הרבה מסתכלים על שורת ההכנסות ומתלהבים,
כאשר אין זה המדד החשוב, כי ייתכן ויש הוצאות גבוהות (בין אם ישירות או עקיפות)
ואז הרווח נמוך.
לכן המדד החשוב ביותר הוא רווחיות העסק ולבעלים חשוב הרווח הנקי,
כי זה מה שאמת נשאר לבעלים למשוך הביתה.
מהם השלבים בבדיקת רווחיות?
- ניקח את נתוני הרווח מדוח רווח והפסד השנה, מומלץ לבחון מספר שנים במקביל, ולא רק שנה אחת כדי לראות מגמתיות.
לדוגמה: אם הייתה שנת קורונה שהעלתה או הורידה את הרווחיות, היא לא משקפת את הפעילות של העסק. - נבין מה הפעילות העסקית, מה המודל העסקי, נחקור ונשאל מעט שאלות על כך, כדי להבין את ההוצאות וההכנסות שמצוינות בדוח רווח והפסד,
- נבין מה האינטרסים של בעל העסק, מכך נלמד על מגמות שאולי שינו את הנתונים הכספיים, למשל שכירות שלא נכללה, כי הנכס של בעל העסק, מלאים שלא עודכנו נכון וכל מיני משחקים חשבונאיים.
- נבין מגמות בתוך העסק– כמו עונתיות, או קהלי יעד מיוחדים, עסק בתחילת דרכו.
- נעדכן את שורת הרווח – נוסיף לה את מה שיכול להגדיל את הרווח ונוריד את מה שיכול להקטין את הרווח.
להלן מספר מדדים בבדיקת ריווחיות עסק:
- רווח גולמי
- רווח תפעולי
- רווח נקי
מהו רווח גולמי?
רווח גולמי הוא אחד המדדים הראשוניים לבדיקת רווחיות של עסק מתוך מהפעילות העסקית שלו. רווח גולמי זה הרווח הישיר על המוצר או השירות שמכרתי, ללא עלויות עקיפות, עלויות מימון ומיסים, זה בעצם ההכנסות שהיו לעסק מהמכירות, בניכוי עלות המכר.
בעסק יצרני שמייצר את המוצרים שלו, הרווח הגולמי יהיה הרווח שהתקבל ממכירת המוצר פחות עלויות הייצור הישירות, כמו חומרי גלם, שכר עובדים, עלות תקורות וכדומה.
בעסק שנותן שירותים, הרווח הגולמי ישקף את הפער שבין ההכנסות ממתן השירות לבין עלויות ישירות של אספקת השירות.
אני מתארת רווח גולמי בפשטות, כרווח על הגולם, הרווח הישיר למוצר או השירות שלנו.
כלומר, אם אני מוכרת עט, הרווח הגולמי על העט, זה מחיר המכירה שמכרתי (ללא מע"מ) פחות העלות הישירה שהייתה לי על העט, ללא כל העלויות הנהלה וכלליות כמו פרסום, שינוע ללקוח, מכירות וכדומה. רק העלות הישירה שהייתה על העט.
ככל שהרווח הגולמי גבוה יותר בעסק,
זה משקף על יעילות גבוהה יותר בהפיכת חומרי הגלם להכנסה.
אם שיעור הרווח הגולמי נמוך, כדאי לבדוק האם לעסק אין מספיק מכירות בכדי לכסות את ההוצאות או האם עלויות הייצור שלו גבוהות ביחס למחיר המכירה, אז כדאי לשנות את מודל התמחור.
לכל נישה ותחום יש אחוזי רווח גולמי שונים המאפיינים את הענף, לכן ישנו יתרון להתייעצות עם יועץ עסקי ולהבין האם הרווח הגולמי הוא בנורמה או שהוא מעיד על בעייתיות.
רווח גולמי הוא מדד חשוב בפעילות השוטפת של העסק,
הכרחי לבדוק את שיעור הרווח הגולמי כל תקופה בכדי לראות האם היה שינוי ברווחיות ואם כן, מה הייתה הסיבה לכך ומה ניתן לעשות כדי להעלות אותו.
ואיך מחשבים רווח גולמי?
סך המכירות ללא מע"מ
–
סך עלות המכר (שזה מלאי פתיחה+קניות-מלאי סגירה) ללא מע"מ
כיצד לחשב שיעור רווח גולמי?
שיעור רווח גולמי =
רווח גולמי
סך מכירות.
שיעור הרווח הגולמי מאפשר לנו לראות באחוזים מתוך המכירות, מה החלק שנותר לנו מהמכירה.
כלומר אם שיעור הרווח הגולמי הוא 50%, אני מוכרת את המוצר ב 1000 ₪, אני יודעת שנשאר לי 500 ₪ רווח גולמי.
שיעור רווח גולמי הוא אחוז, מדד שעוזר להבין עד כמה העסק יעיל מבחינת תמחור וייצור, ככל שהרווח הגולמי גבוה יותר, לפני שממשיכים להוריד את עלויות התפעול ועלויות המימון, כך יישאר יותר מרווח לרווח התפעולי והנקי.
אם מתקבל שיעור רווח גולמי נמוך, חובה לבדוק את התמחור, לבדוק האם העסק לא מוכר מספיק על מנת לכסות את ההוצאות, או האם עלויות ייצור המוצרים שלו גבוהות.
מתח הרווחים משתנה בין תחום לתחום ואף באותו התחום, וכאן יש יתרון להתייעצות עם יועץ עסקי ומומלץ לבדוק את שיעור רווח גולמי כדאי לבצע על פני ציר הזמן, כדי לראות האם חלה שחיקה ברווחיות עקב שינויים במחירי הסחורות ושערי המטבע, והאם יש מקום להתייעלות.
מהו רווח תפעולי?
זהו הרווח אחרי כל ההוצאות הישירות ואחרי כל הוצאות התפעול של העסק כמו: שכר עובדים, פרסום, שכירות, שיווק, משרדיות, אחזקה, אינטרנט, פחת, ביטוחים, משפטיות, הוצאות שוטפות על תוכנות ותיקוני מחשבים ועוד.
כלומר, כמה הרווחנו באמת אחרי כל ההוצאות התפעול של העסק.
איך מחשבים רווח תפעולי?
סך המכירות (ללא מע"מ)
–
כל ההוצאות (בלי מיסים)
רווח תפעולי
או:
רווח גולמי
–
כל ההוצאות העקיפות (שכירות, אחזקה, ארנונה, משרדיות, מימון וכו..)
רווח תפעולי
איך לחשב שיעור רווח תפעולי?
שיעור רווח תפעולי = רווח תפעולי / סך מכירות.
שיעור רווח תפעולי זה אחוז של הרווח התפעולי מתוך המכירות כלומר, כמה אחוז רווח תפעולי נשאר מהמכירות לדוגמה: אם הרווח התפעולי 100, והמכירות 1000, אז שיעור הרווח התפעולי הוא 10%.
אחוז זה עוזר להבין את יכולת ההתמודדות של עסק בזמן של ירידה במכירות, בהנחה ואין שינוי בהוצאות. לפיכך, אם שיעור הרווח התפעולי גבוה, העסק יוכל להתמודד עם חודשים חלשים, אבל אם יש לאותו העסק רווח תפעולי נמוך, כל שינוי בהכנסות כמו עזיבת לקוחות או עונתיות, עלול לגרום להתרסקות. בנוסף, שיעור רווח תפעולי עוזר לבחון את יעילות החברה ביחס לעסקים מתחרים בעלי מאפיינים דומים.
מהו רווח נקי?
זהו הרווח אחרי כל ההוצאות ואחרי המיסים
זה בעצם הסכום שהרוויחו או הפסידו הבעלים אחרי הכל.
זה נתון הכרחי, שמייצג בשורה התחתונה את סף הפעילות של החברה.
איך מחשבים רווח נקי?
הכנסות
–
כל ההוצאות
–
הוצאות מימון
–
מיסים
רווח נקי
מהו שיעור רווח נקי?
זה אחוז שמשקף את הרווח הנקי מתוך ההכנסות.
הוא עוזר לנו להבין האם העסק רווחי גם לאחר ניכוי המיסים מההכנסות, משקף כמה כסף נשאר מכל מכירה בניכוי ההוצאות.
כלומר אם המכירות היו 1000, ורווח נקי 10, אז שיעור הרווח הנקי הוא 1%,
כלומר, מכל מכירה נשאר לבעלים אחרי הכל 1%.
אם שיעור הרווח הנקי קטן, זאת אומרת שהעסק בסיכון גבוה וכל עליה בהוצאות יכולה לשנות את מצבו מעסק רווחי להפסדי, אין לו יכולת לספוג ולהתמודד בהצלחה עם שינויים.
לעומת זאת, אם שיעור הרווח הנקי גבוה, העסק יוכל להתמודד עם שינויים גם אם הם בלתי צפויים. בכל מקרה, אם הכוונה להמשיך במגמה של צמיחה, כדאי לבחון ולחשוב איך אפשר להגדיל את הרווח הנקי.
בבדיקת רווחיות, ננטרל הוצאות חד פעמיות ונתייחס למצב שבדרך כלל מתקיים, מאחר ומטרת הדו"ח היא למדוד את המצב לאורך תקופה ותנודתיות גבוהה בנתונים עלולה ליצור מצב שגוי.
נשים לב, אם לכל חודש יש את ה"פיק" שלו, כך שכדאי לקחת בחשבון את המצב האמיתי ולא לנסות ליפות או להחמיר יתר על המידה את הנתונים.
כיצד לחשב שיעור רווח נקי?
שיעור רווח נקי =
(סך מכירות – כל ההוצאות כולל מיסים)
סך מכירות.
למה מומלץ לבצע בדיקת רווחיות במרכז זיו?
משנת 2004 אנחנו מלווים עסקים וחברות, עושים בדיקת ריווחיות לכל עסק שמתחיל תהליך כדי לבחון את הנתונים כיום ומשם להעמיד יעד ריווחיות רצויה.
כך שהניסיון המעשי, והשימוש תוך כדי תנועה בכל העסקים הוא רב.
אנחנו לומדים המון מתוך הרווח והפסד של העסק, על שיעורי רווח גולמי, רווח תפעולי ורווח נקי, מבינים מבעל העסק מה יעד רווח נקי אחרי מיסים שהוא מעונין למשוך הביתה, עושים בדיקת ריווחיות לעסק, מה המגמות, החולשות והחוזקות, מה ניתן למנף ולשנות.
כמו כן, עושים בדיקת ריווחיות לעסק לפני מכירה או קניה.
לילך זיו היא רואת חשבון והמומחיות שלה היא הגדלת ריווחיות בעסקים וחברות, והכלי של בדיקת רווחיות הוא כלי בסיסי ושכיח בפעילות מול כל בעלי העסקים עימם אנו עובדים.
צרו קשר, לפגישת היכרות ללא עלות וללא התחייבות למינוף העסק שלך.